Napadlo ma, že zhrnúť prednášku z Nipponfestu do
blogu nemusí byť vôbec zlý nápad. Či už preto, že by sa to mohlo týkať
záujemcov o štúdium v Japonsku, alebo by len niekto chcel vedieť, ako som
sa tam ja, študent výtvarky vlastne dostala a čo som tam robila. Asi to
rozdelím na viac častí, lebo je to celkom široká téma a dá sa o tom dlho,
dlho písať.
Začnem tým, prečo som vlastne samouk a neštudujem Japanistiku
na vysokej škole.
Odpoveď je úplne jednoduchá, som proste tupá na TSP (testy
študijných predpokladov). Ako najlepšiu výhovorku vždy uvádzam fakt, že som
maturovala na strednej umeleckej škole, a tak som počas najdôležitejších rokov
nemala dostatočnú prípravu práve na toto. Ale ako hovorím, je to samozrejme iba
výhovorka, ale to nemení nič na tom, že mi to nevyšlo asi tak trikrát. A tak
mi nezostávalo nič iné, ako sa japončine venovať ako samouk popri výtvarnej
výchove, ktorá mi nakoniec ako jedna z mála dopriala. Japončinu som sa
skúšala učiť aj počas strednej a určite teraz mnohí budú prikyvovať, aký začarovaný kruh to je, keď nemáte
poriadnu motiváciu a dokola sa učíte hiraganu, pretože tomu nevenujete
všetok potrebný čas. Asi toľko k otázke, ktorú mi ľudia často kladú.
A aké sú teda pre nás samoukov možnosti štúdia v Japonsku?
Je toho podľa mňa celkom dosť, len sa to často schováva,
a preto o tom nikto nevie. Ale ako sa hovorí, kto hľadá, ten
nájde. Najjednoduchšie je otvoriť si stránku Japonského veľvyslanectva na
Slovensku, prípadne si priamo zavolať. Dá sa ísť na celé bakalárske štúdium na japonskú
univerzitu, či nadstavbu. A pokiaľ ste už študentom na výške, tak treba
určite popozerať sekciu zahraničných štúdií na svojej univerzite. Nájdete tam
kopec rôznych programov, dohôd s partnerských univerzitami, či fakultami v zahraničí.
Programy a štipendiá sa dajú hľadať aj v iných organizáciach, výskumných
centrách, populárne sú prírodne a technické vedy. Alebo poznávacie či
jazykové letné pobyty. Je toho veľa, len treba hľadať a nájsť si to svoje,
čo ale niekedy býva ťažkým orieškom. Odporúčam mrknúť na saia.sk, kde nájdete
nielen vládne štipendiá.
Reklamu určite robiť nechcem, ale Masarykova Univerzita
si ju v tomto smere rozhodne zaslúži, pretože čo sa týka partnerských
univerzít, tak je Japonsko vysoko v rebríčku ak ide o počty. Má ich neskutočných sedem kúskov a to je
na univerzitu, ktorá ma Japanistiku ako odbor stále v zárodkoch dosť dobrý
výkon. To však otvára nespočetné možnosti aj pre nás, samoukov.
Ja som sa rozhodla pre Shizuoka University z mnohých
dôvodov, kde ako jeden zo zaujímavejších môžem spomenúť to, že všetky
vyučovania prebiehajú v japonskom jazyku. Asi ako nie veľmi známym faktom
je, že Japonci po anglicky až tak nevedia a hoci na iných školách boli
anglické programy pre zahraničných študentov, Shizuoka nič také nemala. A ako
sa dá po japonsky najlepšie naučiť? Odpoveď ste si už zrejme našli. To však má
aj svoje negatíva, ale k tým až neskôr.
·
Podávanie prihlášok bolo u japanistov podmienené
absolvovaním 2 rokov bakalárskeho štúdia, u mňa stačil iba 1
rok. U nich to znamená, že do Japonska môžu ísť až v 3. ročníku. U mňa
to znamenalo, že som mohla ísť dokonca skôr, v jarnom semestri a tým pádom
som nemala žiadnych japanistov ako súperov. Jupí! Neskôr sa však vyskytli
menšie problémy s tým, že Shizuoka už mala plný limit študentov z MU.
Dvaja japanisti tam už totiž boli z predošlého semestra, ale našťastie som
dostala nečakanú výnimku, takže dvojnásobné jupí!
·
To naväzuje na nevýhodu, kedy som prišla na
Shizuoka University a kurz japonského jazyka bol už tým pádom v plnom
prúde z predošlého semestra a ja som sa dlhú dobu nevedela zaradiť do
toho tempa. Ale výhodou bolo, že aspoň už boli všetci zabehnutí a vedeli mi
poradiť s čímkoľvek. A hoci som nastúpila v apríli, v polke
nášho školského roka, japonským študentom práve vtedy začína rok, a tak som
sa cítila zase troška bližšie im.
·
Na Pedagogickej fakulte, na ktorej som bola nie
je úplne obvyklé mať zahraničného študenta, a tak som sa tam hlavne zo
začiatku cítila ako mimozemšťan. Na druhej strane sa o to viac o mňa starali,
ako napríklad o študentov japanistiky na inej fakulte, kde to bolo bežné a ničím
špeciálne. Alebo to bolo iba moje šťastie, že som narazila na tak skvelých
profesorov a študentov z výtvarnej katedry, kde nemali nikoho z Európy
dobrých 10 rokov.
·
Japanisti tam okrem japonského kurzu nemali na
výber príliš veľa predmetov, lebo by to väčšina v japončine ešte stále asi
celkom nezvládala, to rozhodne ani ja, ale tým, že som bola na výtvarnej
katedre som si mohla dať akékoľvek predmety z akéhokoľvek ročníka. Tak som
si tam maľovala, kreslila a k tomu nepotrebovala ani rozumieť japonsky.
Tým, že som bola často obklopená plnou triedou iba Japoncov, tak sa toho na mňa
asi aj viac nalepilo.
Asi toľko k základným plusom a mínusom v Šizuoke,
ale to zase netreba brať príliš vážne, lebo sú to len a len moje osobné
skúsenosti. Možno som vlastne mala fakt iba šťastie, ale jedna vec mi je jasná.
Ísť do Japonska ako študent výtvarnej výchovy bolo to najlepšie, čo sa mi mohlo
prihodiť. Ale o tom sa viac rozpíšem až v druhej časti.
Super, super, super! teším sa na ďalšie zaujímavé príspevky, len tak ďalej! :)
OdpovedaťOdstrániťĎakujem! Konečne nejaký motivujúci komentár :)
OdstrániťPráve som nahrala aj druhú časť. ;)