Pred pár dňami som mala možnosť pripojiť sa k tretiakom
bakalárskeho štúdia a ísť sa pozrieť do japonskej školy na kraji Prahy. Bol
to zaujímavý zážitok.
Je to škola, do ktorej chodí zhruba 100 detí japonského,
alebo zmiešaného pôvodu od 7 do 15 rokov. Zahŕňa teda podľa japonského
školského systému základnú (1.-6. ročník) a nižšiu strednú školu (náš 7.-9.
Ročník ZŠ). Riaditeľ a zvyšok učiteľského zboru sú Japonci, jediného
českého zamestnanca som si všimla na vrátnici.
Hneď pri prvom usadení v malej miestnosti vedľa
hudobnej triedy, odkiaľ sa ozývala hra klavíra jedným z menších žiakov
školy sa nám predstavil výbor a sympatický pán riaditeľ. Po pár milých
slovách a vysvetleniach nasledovala prvá časť nášho popoludnia v japonskej
škole. Tým bola príprava *Takojaki a ukážka *Miso polievky a zeleninové *Cukemono.
Všetko bolo pre nás vlastne už prichystané a preto sme mali Takojaki na
stole za pár minút aj s horúcim čajom. Troška ťažké raňajky, ale rozhodne
som si pochutnala.
Nasledovalo hodinové voľné potulovanie sa po škole, čo znamenalo,
že sme sa mohli ísť pozrieť na akúkoľvek vyučujúcu hodinu. Naša skupinka
magistrov sme sa teda vybrali k prvákom nižšej strednej školy na hodinu
morálky. Nič podobné u nás nemáme, a preto sme boli všetci veľmi
zvedaví, ako to vyzerá. Bohužiaľ sme ich prekvapili nepripravených, chystali sa
zasvätiť hodinu niečomu inému, no len pre nás otvorili učebnice morálky. Zdá
sa, že nedávno sa na škole konal festival, do ktorého sa všetci žiaci zapojili
formou hudobného orchestru. Každý mal svoju rolu a hodina morálky mala
odraziť práve to, čo od toho očakávali, aké predstavy a ciele mali.
Myslela som, že Japonci sú charakteristickí práve tým, že
nevedia prejaviť svoj názor a radšej len prikyvujú ideám väčšiny, no tieto
12 ročné decká v tom mali jasno. V triede ich bolo iba osem, a preto
sa zdalo, že držia pokope oveľa viac, než v bežných triedach. Každý mal
trošku času na zamyslenie, no chvíľkové ticho prerušila učiteľka, ktorá ich
postupne vyzvala. Zazneli názory ako proaktivita voči festivalu, mať jasno vo
svojej role a držať sa jej, byť nápomocný, podeliť sa o kritiku bez
ohľadu na školskú hierarchiu (aj napriek dôležitosti vzťahu staršieho a mladšieho
žiaka v Japonsku), či pracovať a snažiť sa ako tím. Stáli sme vzadu, ako
také nemé stĺpy a nestačili sa diviť nad uvažovaním týchto mladých
japonských tínedžerov. Neviem, či by som v tom istom veku zo seba dostala
podobnú odpoveď. Rozhodne to bola hodina poučná, no pomaličky sme sa odobrali k prváčikom
na Japonský jazyk.
Tí sa práve učili napísať znak pre strom. Štebotali jeden
cez druhého a hodina pod vedením staršej Japonky bola interaktívna, kedy
sa deti učili ťahy napísať vo vzduchu a neskôr po zhodnotení častých chýb
si ich deti na tabuli i samé opravili. Času bolo málo, a tak sme sa
na záver presunuli k tretiakom na hodinu matematiky. Prvé, čo ma zaujalo
bolo rozloženie lavíc. Žiaci sedeli v polkruhu okolo tabule. Môžem opäť potvrdiť, že matematika mi fakt
nejde a zrejme ani tá tretiacka. Spočiatku som netušila, o čo presne
ide. Na tabuli boli rôzne obrazce a čísla a po chvíli mi konečne
došlo, že sa učia znázorniť zlomok 2,8 rôznymi spôsobmi. Deti prichádzali s novými
nápadmi a tieto teórie pomenovávali. Na záver sa pán učiteľ spýtal, či je
ešte nejaký iný spôsob, iná podoba, akú zlomku môžeme dať a dievčatko na
kraji sa prihlásilo s jedným obrázkom. Bolo trošku zmätené, ale po chvíli
na tabuľu nakreslilo 3 nádoby, do ktorých zakreslilo mierku, teda 10 bodov.
Vyfarbilo modrou kriedou 2 celé nádoby a tú poslednú iba do bodu 8. Ako ju
napadlo pracovať s litrami a mililitrami mi doteraz nejde do hlavy.
Ale i táto hodina bola veľmi interaktívna a učiteľ nechával žiakom obrovský
priestor na vlastné premýšľanie a rozobranie príkladu.
Hodinka voľného nazretia do chodu hodín bola zaujímavým
zistením, ako táto japonská škola funguje. Ja už nie som najmladšia a neviem,
ako to vyzerá na našich základných školách teraz, ale za mojich časov sme skôr
iba počúvali, čo nám učiteľ vysvetľuje a nebolo príliš nutné premýšľať nad
látkou sám. Všetko nám bolo podané pod nos. V tejto škole to však
vyzeralo, že učitelia deti učia, ako premýšľať a deti sa učia samé a navzájom.
Ďalším bodom dopoludnia bola diskusia so žiakmi nižšej
strednej a učenie sa hry na bubny Taiko. Diskusia ma bohužiaľ sklamala,
lebo času bolo málo a skôr sme sa cítili ako na odstreľ, keď nás posadili
vpredu pred tabuľu a mali sme sa pýtať otázky, ktoré nás zaujímali.
Väčšina žiakov v Prahe žije 2-3 roky, viac menej z dôvodu práce
rodičov. Česky nehovoria, nemajú ani žiadnych českých kamarátov. Niektorým by
nevadilo zostať tu žiť, no najväčším problémom je samozrejme jazyk. A čo sa
im tu najviac páči? Pekná architektúra a že je tu lacno.
Hra na Taiko bola zábavná, hoci som si ani za svet nevedela
zapamätať jednotlivé rytmy, ako za sebou nasledujú. Obdivuhodné bolo, že nás
žiaci učili sami bez učiteľského dozoru a nemali najmenší problém nám
čokoľvek vysvetliť, či utešiť nás, ak nám to nešlo.
Výlet do japonskej školy končil obedom so žiakmi jednotlivých
ročníkov. Dostala som sa k prváčikom a obed sa mi ani nepodarilo
stihnúť dojesť. Všetci sme spolu sedeli v triede pri spojených laviciach a rozprávali
sa o rôznych jednoduchých témach. Vždy keď som sa mojej skupinky niečo
spýtala, začali sa prekrikovať, no keď som ich troška usmernila, každý dal tomu
druhému priestor odpovedať. Rozhovor sa veľmi udržať nedal, ale deti boli
všetky vysmiate a zlaté. Škoda, že mi ten jeden chlapec nechcel veriť, že
mám doma deck Pokémon kariet. Nechápem prečo...
Týmto náš deň skončil a po vyplnení ankety sme sa
pobrali naspäť do svojich „japonských“ lavíc.
Sewitches
*Takojaki - pečené guľky plnené chobotničkami
*Miso polievka - tradičná japonská polievka
*Cukemono - zelenina nakladaná väčšinou v soli či cukru
Díky za pěknou reportáž, taky bych se tam ráda jednou podívala :)
OdpovedaťOdstrániťAk bude možnosť, rozhodne odporúčam ísť sa tam pozrieť :)
OdstrániťBtw zablúdila som aj na tvoj blog a vyzerá veľmi zaujímavo. Pri najbližšej voľnej chvíli sa pustím do čítania :)