K druhej časti o mojej ceste na Šikoku sa mi
dlhšiu dobu nedarilo dostať. Ale dnes by som rada napísala o ďalšom zaujímavom
ostrove a takých tých všeobecných dojmoch. Ešte kým máme ten august, aby
blog tématicky zapadal do leta.
Vybrala som sa teda na druhý ostrov zvaný Naošima. Každé tri
roky sa na troch menších ostrovoch koná umelecké trienále a ostrovy sú presýtené
galériami, múzeami a umením ako takým. Naošima je z týchto troch
ostrovov ten najumeleckejší a ja som sa nevedela dočkať, čo všetko uvidím.
Tentoraz som sa nalodila včas a na palube stretla milý starší japonský pár.
Dali sme sa do reči a veľmi rýchlo som bola pozvaná k nim do Toyami
na výlet. Aspoň viem, kam ísť nabudúce. Môj cieľ navštíviť všetky prefektúry totiž
ešte len začal.
Na celý deň som si požičala elektrický bicykel. Bola to moja
prvá skúsenosť s touto mašinou a musím povedať, že poslúžila naozaj
skvelo. Hneď som teda vyrazila smer Honmura, dedinka kde sa nachádza Art House
Project. Sú to umelecky prerobené staré japonské domy. Bohužiaľ bolo vnútri
zakázané fotiť, no musím povedať, že to bol jeden z najzaujímavejších umeleckých
projektov, aké som kedy videla. Mnohí z vás možno vedia, že hoci celý
život kreslím a chodila som aj na umelecké školy, nikdy som sa veľmi
nezaujímala o galérie a podobne. Týchto 6 domov sa však každý od seba
líšili, lebo ich mal pod palcom iný umelec. No mali spoločné to, že dokonalo splývali s touto japonskou
dedinkou, celkovou atmosférou ostrova. Hra so svetlom a tmou, či moderné
umenie na miestach, kde by sme čakali tradíciu. Dúfam, že tam toho ešte
pribudne viac.
Môj zelený tragáč |
Art House Project U zubára |
Mojou ďalšou zastávkou bolo Čičú múzeum, doslova podzemné
múzeum. Je vstavané do krajiny, aby nenarúšalo celkový vzhľad a zároveň je
tento priestor ako taký umeleckým dielom od významného japonského architekta
Tadao Andó. Toto múzeum spája celkovo 4
umelcov a to Claude Monet, Walter de Maria, James Turrell a spomínaný
Tadao Andó. Ako som vyššie naznačila, nerada sa prechádzam po galérii a obzerám
zarámované obrazy, ale to čo som videla tu bolo naozaj dych berúce. Od minimalistických
priestorov cez vystavované diela a zladenosť rôznorodých umelcov . Nesmiem ani
zabudnúť na milú záhradu inšpirovanú dielami Claude Moneta. Nemyslela som, že
si to tak užijem. Možno je to len tým, že som už dlho nikde takto nebola, ale
Čičú múzeum som ihneď zaradila k mojím obľúbeným.
Claude Monet záhrada |
Na ostrove sa nachádzalo toho oveľa viac, no nemala som dosť
peňazí na všetky vstupy. Po ceste som ešte pofotila obrovské bodkované tekvice
od japonskej umelkyne Jajoi Kusama a vybrala sa obrovským strmým kopcom
naspäť k prístavu. Ani si neviete predstaviť, ako som ďakovala za ten
elektrický bicykel a ako som mala chuť potľapkať po pleci všetkých okoloidúcich
(alebo skôr umierajúcich) cyklistov na obyčajných bicykloch. Ale výhľad tam bol
naozaj krásny.
Tekvička |
V prístave som sa ešte išla pozrieť na onsen, ktorý je
tiež umeleckým dielom zvnúra i zvonka. Parádne retro, farby a palmy.
No na ostrove bolo toľko veľa turistov, že som sa tam neodvážila vojsť. Deň som
zakončila v príjemnej kaviarničke, kde som si dala lokálne karé a premýšľala
nad tým, koľko veľa mladých ľudí na Naošime je. Či to bolo tým, že je to
umelecký ostrov kam chodí veľaturistov ,a tak tam brigáduje kopec
študentov, alebo len náhoda. No moja
predstava o typickom ostrove, kde sú len samí dôchodcovia sa veľmi rýchlo
rozplynula.
I 'love' Bath |
Naošima ma nabila energiou a inšpiráciou a určite doporučujem
každému človeku, ktorý sa zaujíma o umenie návštevu tohto krásneho
ostrova.
Výhľad z vrcholu Naošimy |
V mojom itinerári sa ešte nachádzal jednodenný výlet do
mesta Kotohira a vyštveranie sa ku Kompirasan, šintoistickej svätyni,
ktorej hlavná časť leží na konci 785 schodov. Myslela som, že po ceste vypľujem
dušu. Ale bavilo ma sledovať tie malé
deti, ako krôčik po krôčiku stúpajú hore. Niektoré energicky, iné sa po ceste
rozplakali, že už ďalej nejdú (vôbec im to neberiem za zlé). A po príchode na
vrchol ma odrazu človek tak prečistený mozog a snáď i telo, že to
vlastne stálo za to. Potom som sa vybrala dolu k mojej ďalšej destinácii Kanamaruza, najstaršiemu kabuki divadlu
v Japonsku z roku 1835. Doteraz sa tam príležitostne konajú
predstavenia, no obyčajne sú vnútorné priestory verejne prístupné a človek
sa môže dokonca poprechádzať po pódiu. Odhliadnuc od tých čínskych turistov,
ktorí tam práve natáčali nejaký „dokument“, toto divadlo vo mne zachovalo akýsi
zvláštny pocit a radosť z kultúrneho obohatenia.
Schodyyyy |
Kanamaruza |
V gueshouse v Takamacu som stretla pár zaujímavých
ľudí. Jeden z nich bol pán policajt a nechcel veľmi hovoriť o svojom
zamestnaní. Povedal, že v Japonsku je to povolanie, ktoré mnoho ľudí
odsudzuje, a preto o tom nerád hovorí. No keď už začal, tak sa o tom
celkom otvoril. Pôvodne pracoval v niečom, ako je Ikea, no plat bol veľmi
nízky a pracovná doba priam nekonečná. Našetril si peniaze, podal výpoveď
a vybral sa na cestu okolo sveta. Keď sa vrátil, bolo veľmi ťažké hľadať
si novú prácu, lebo sa priznal, že nie je veľmi múdry a šikovný a počas
vysokej školy sa ani nesnažil urobiť nič pre svoju budúcnosť. Jeho strýko je
policajtom, a tak sa rozhodol že skúsi rovnakú cestu. Vraj väčšina
obyčajných policajtov v Japonsku nepatria práve k tým najmúdrejším (no
presne ako tie vtipy u nás na Slovensku). Bolo zvláštne počúvať ako o sebe
takto hovorí, ale videla som, že to myslí úprimne. Spýtala som sa ho, čo všetko
musel urobiť preto, aby sa stal policajtom. Na začiatku vraj treba prejsť
rôznymi testami vrátane všeobecných znalostí a fyzickej zdatnosti. Po
prijatí však každého čaká rok na policajnej škole. Bolo to vraj nesmierne
náročné a vo veľkých mestách, kde je záujemcov veľa to nezvláda obrovský
počet ľudí a kopec ich po pár týždňoch a mesiacoch skončí. On to však
zvládol a teraz je policajtom tretí rok. No stále priznáva, že policajtmi
sa v Japonsku stávajú iba ľudia, ktorý nevedia, čo chcú v živote robiť.
Jednoducho tam zablúdia. Ale on je spokojný, lebo pracuje v malej dedinke,
kde sa vlastne nič nedeje.
Na záver nesmiem zabudnúť na mesto Takamacu. Celú dobu som
mala pocit, že toto mesto sa zastavilo niekde v 80. Rokoch. Atmosféra, vlaky,
ulice a retro podniky. Na povrchu sa snažilo prehupnúť do moderného sveta, ale
čím hlbšie človek išiel tým viac mal pocit, že cestuje v čase. Miestne
vlakové stanice nemali turnikety a lístky som si musela nechať cvakať pri
vstupnom okienku. Na nástupišti neboli ani hodiny a ani tabuľa s časom,
kedy vlaky prichádzajú. Možno je to tým, že som už tokíjčan, ale celkovo som si
vravela, že japonsky nehovoriaci turista to tu musí mať troška ťažké. Celú dobu
som sa nedokázala zbaviť pocitu, že mi Takamacu pripomína dejisko nejakého (starého)
anime.
Krásna záhrada Ricurin |
Sewitches
V Toyame jsou pekne hory,prijed.
OdpovedaťOdstrániťUrcite sa tam chcem ist pozriet :) A ty tam byvas?
OdstrániťV Asahi
Odstrániť